JR's Debatsider | ||
Almen -Domstole -Udv. artikler -Afvist debat -Citater -Download -Links -Far Man System Dir. demokrati Miljø Z-nyt Euroland Postkasse
|
Erik Haaest om Makholm sagen Makholmsagen fra Haaest hjemmeside som pdf fil 01.07.2007 Notat til Makhom sagen af P Føns Hansen 02.07.2007 Usynlig borderskab af jurister og politikere 28.02.2001 Afdød retsteori 23.09.1999 At føre sager mod staten i Østre Landsret 21.09.1999 Gammel frihedskæmper mistænker det danske retsvæsen for infiltration 02.09.1999 Er Poul Nyrup Rasmussen Frimurer? 02.09.1999 Det juridificerede samfund 15.08.1999 Juraen underminerer grundloven og retsopfattelsen 05.06.1999 Vor elendige retspleje 05.04.99 Højeste-Uret 11.06.98 Over 1000 bliver isolationsfængslet om året 04.06.98 Dommerlogik 29.05.98 Misbruger Dommeren i Vordingborg sit embede 10.03.98 Foretræde for justitsministeren 05.02.98 Domstolsstyrelse under lup 05.02.98 Danmarks højeste timeløn 19.01.98 Se også kendelser fra Trix-Tank sagen
De skiftende regeringer har været Højesterets præsident følgagtig med hensyn til næsten udelukkende at vælge jurister fra justitsministeriet, anklagemyndigheden og politiet til dommere. Ingen jurist tror derfor, at Højesteret uvildigt vil underkende forvaltningens afgørelser. Danske dommere er dygtige, men de er alligevel de dårligst uddannede i EU. Det kræver en solid matematisk grunduddannelse at dechifrere, forenkle og simplificere besværligheder som forbrydelser og forretningstvistigheder ofte er. Dommeruddannelsen stammer fra Holbergs tid, og kun cirka 5 pct. har en matematisk baggrund og en yderst beskeden regnskabslære fra universitetet. Danske dommere isolationsfængsler årligt langt over 1000 (1997 blev 1096 Isoleret og i 1996 blev l125 isolationsfængslet) medborgere, som i de øvrige EU-lande betegnes som tortur. Det giver til gengæld hurtigere tilståelser, måske fra uskyldige, Værre er det dog, at dommerne accepterer, at anklagere fremkommer med politimateriale, der er ensidigt til misfordel for den anklagede, og ikke som loven kræver det, også politiundersøgelse til fordel for den anklagede. Cirka 25 pct. af dommerne har forældre med dommerbaggrund, og er venskabet det dobbelte blandt øvrige dommere, så er nepotisme (finere ord for korruption) evident og i alle tilfælde en form for beskyttet loge. At anklagere ofte selv bliver dommere, er vel også en grund til, at danske jurister i mange år har udtalt, at domstolene dømmer pragmatisk og ikke altid retfærdigt. Dommere bør fremover udnævnes blandt advokater og øvrige jurister der har den pågældende og meget vigtige matematiske grunduddannelse. De mange tidskrævende og uheldige isolationsfængslinger har også været medvirkende til, at politiets antal på kun to årtier er steget fra cirka 5900 ansatte til nær 11000.
Evner den danske dommerstand ikke dette, eller tilpasser og indynder de sig bekvemt overdanmarks ønsker.?
Når man kender Erik Haaest´s fortid og man ved at dommer Ulf Andersen har tilknytning til Det Radikale Venstre, kan man godt have sine bekymringer om hans inhabilitet. Webmasteren der engang har været aktiv indenfor Fremskridtspartiet, har gode grunde til at mistinke dommeren for at misbruge sit embede. Hans begrundelser og manglende logik i domsafsigelser, har meget tilbage at ønske. Men læs nedenstående beretning der er sakset fra Vordingborg Dagblad den 9.03.98.
For nogle år siden klagede en dansker til den europæiske menneskerettighedsdomstol over, at den dommer, som dømte ham, var den samme som havde behandlet hans sag i forberedelsesfasen.
Meget tyder på, at den ikke er feset ind i Vordingborg/Stege retskreds. Nu viste det sig imidlertid, at byretsdommeren meget snedigt havde sat straffen så lavt, at den ikke kunne ankes! Grundet sagens specielle forhistorie ansøgte jeg om - og fik - procesbevillingsnævnets særlige tilladelse til at anke byretsdommen fra Stege. I torsdags blev anken så behandlet i Næstved af Østre Landsret. Da landsretspræsidenten til slut spurgte, om jeg havde noget at tilføje, sagde jeg, hvad min forsvarer ikke havde turdet sige: - Høje landsret! Menneskerettighedsdomstolen har for år tilbage fastslået, at en dommer ikke må fælde dom i sager, hvis forbehandling, han selv har deltaget i. Byretsdommeren i Vordingborg/Stege retskreds har set stort på dén regel, idet han som dommer har behandlet dé to foregående civilsager, der danner forhistorien til den straffesag, han derefter har dømt mig i. Tilmed har den mand, som i sin tid foretog politianmeldelsen imod mig, som vidne her i landsretten oplyst, at det ligefrem var byretsdommeren, som i selve retssalen i Stege opfordrede manden til at indgive politianmeldelse. Jeg anmoder om, at dette forhold også må blive taget med i landsrettens overvejelser. Lidt senere faldt Østre Landsrets dom:
Pure frifindelse! Brændemærket er væk. Et folk har den regering og de kommunalbestyrelser, det fortjener. De er valgt af folket og kan afsættes af folket. Det princip gælder ikke for dommerstanden i Danmark. Her udpeges dommere ovenfra og kan hverken afsættes ovenfra eller nedefra. Det stiller selvfølgelig særlige krav til dommerstandens hæderlighed. Men garanterer ikke for den. Forsøget blev staret den 03.02.98 med nedenstående brev. Følg følgetonen på denne webside. Vordingborg den 3. februar 1998
De svarer den 2. sep. 1997, at man af principielle årsager ikke bør gribe ind i eller udtale sig om konkrete sager. Vedr. domstolsreformen fik jeg tilsendt materiale fra domstolsafdelingen, som jeg hermed gerne vil takke for. Om justitsministeren var bekendt med bogen af Peter Høilund "Den forbudte retsfølelse" blev dog ikke afsløret. Efter at have sammenholdt lovudkastet til domstolsreformen med udtalelser som Højesteretspræsident Niels Pontoppidan og dommerforeningens formand Jes Schiøler har udtalt til Berlingske Tidende, er et indlæg til samme blad fremsendt den 2. februar 1997 som vedlægges i kopi. Det er muligt at De ikke kan blande Dem i hvad der i øjeblikket foregår i de danske retssale, men De er dog den øverste ansvarlige. Men det forholder sig anderledes med de kommende love, der skal vedtages, specielt må Justitsministeriet have et ansvar når der er tale om en domstolsreform. Med det fremsendte materiale både af 15. juli 1997 og dags dato, beder undertegnede om et møde med justitsministeren snarest muligt. For god ordens skyld bedes en bekræftelse på modtagelse af dette brev.
med venlig hilsen
Efter adskillige rykkere modtages den 24. februar et brev fra Justitsministeriet med følgende ordlyd. Ved brev af 3. februar 1998 har De på ny rettet henvendelse til Justitsministeriet vedrørende domstolsreformen. De har i den forbindelse anmodet om et møde med justitsministeren. I den anledning skal Justitsministeriet meddele, at man ikke finder grundlag for at afholde et sådant møde.
Med venlig hilsen Et medlem af udvalget, dommerforeningens formand Jes Schiøler, udtaler til pressen den 29. januar 1998. "Samfundet står overfor en grundlæggende statsretslig beslutning". Det er store ord her i begyndelsen af året. Men af erfaring skal man være på vagt, når dommere og andre jurister går i aktion. Derfor følger nedenstående en orientering, som offentligheden bør have kendskab til, inden Folketinget forhåbentligt ikke vedtager Domstolsudvalgets lovforslag. Domstolsudvalget beskriver, hvor vigtigt det er, at domstolene er uafhængige af de øvrige to statsmagter - den lovgivende og udøvende - og at de skal være forankret i samfundet, så de ikke bliver en stat i staten. Forskellen nu og i forslaget kan bedst sammenlignes med et barn, der spørger sine forældre, om det må få en is, så går forældrene hen til isboden og køber den. Fremover vil barnet få udleveret pengene, så det selv kan gå hen til boden og købe iskagen. Det, der har betydning for befolkningen og som burde bekymre den fremtidige retssikkerhed er, hvordan medlemmerne i Dommerudnævnelsesrådet, som er et underudvalg i Domstolsstyrelsen, bliver valgt og udpeget. Det er jo dér, fremtidens dommere skal udpeges, og senere dømme over befolkningens skændige hoveder. Rådet skal have 6 medlemmer:
Altså er det stadigvæk personer, der er ansat ved domstolene, der skal udpege deres kolleger. Den i gennem mange år udbredte nepotisme i dommerkredse, kan jeg ikke se, at man kommer til livs. Den forankring, domstolene skulle have i samfundet for ikke at gøre dem til en stat i staten, skal et (1) medlem fra Dansk Folkeoplysnings Samråd altså være garant for! Det er i øjeblikket tilfældigvis en jurist. I lovforslaget omtales mange flotte betragtninger omkring det gavnlige i en bredere rekruttering til domstolene. Men når det kommer til realiteterne, står der i lovforslaget § 42 stk. 3 - "Kun den, der har bestået juridisk kandidateksamen kan beskikkes". - Der står intet i Grundloven om dette krav. Det kunne meget vel tænkes, at den juridiske kandidateksamen var bedre egnet til at tilrettelægge en domsforhandling, afklare de lovmæssige aspekter og det øvrige administrative, og at det var ikke jurister, der havde majoriteten under voteringen. Hvis domstolene virkelig skal forankres i befolkningen, må det være borgerne i en retskreds, der skal have indflydelse på, hvem der skal sidde i dommersædet i den pågældende kreds. Dommere og advokater kunne her indstille emner, men befolkningen skulle også have mulighed for at indstille en person. En dommer - eller advokatindstillet person ville nok ofte blive valgt, da de fleste stadigvæk er mest trygge ved en juridisk person som dommer. Men hvis man i lovteksten undlader at kræve, at man skal have bestået en juridisk kandidateksamen for at bestride jobbet, vil jurister og jurastuderende blive mindet om, at det ikke alene er paragrafgymnastik, der sikrer en sund retspleje. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at der i øjeblikket står i retsplejelovens § 42 stk.3. "Kun den, der har bestået juridisk kandidateksamen, og som er myndig, uberygtet og vederhæftig, kan beskikkes". Men i Domstolsudvalgets forslag til folketinget er "og som er myndig, uberygtet og vederhæftig" undladt. Er det fordi man erkender, at man må tilpasse lovgivningen til virkeligheden? I det hele taget vil det være meget interessant at få belyst, med hvilke præmisser Domstolsudvalget i 1993 blev nedsat. I bemærkninger til lovforslaget ser det ud fra stemmeafgivning ud til, at udvalget består af 16 personer. Højesteretspræsident Niels Pontoppidan og Jes Schiøler har i medierne givet sig til kende, hvem er de 14 andre personer. Det vil være overvejende sandsynlig, at den lovgivende statsmagt har fravalgt at pege på personer udenfor systemet, der har forholdt sig kritisk til den nuværende opbygning. I ovenstående efterlyses mere folkelig indflydelse på retsplejen. For at imødegå et forventet forsvar for, at der i dag allerede er taget højde for dette, med udpegning af nævninge og domsmand, vil jeg for det første påpege, at det kun er i straffesager, og ikke civile sager, at de benyttes, og for det andet er de politisk udpeget. For over 50 år siden, hvor 33 % af befolkningen var medlem af et politisk parti, var problemet ikke så stort. Men i dag, hvor der kun er ca. 3%, der er medlem, har 97% af befolkningen ikke indflydelse på, hvilke personer der voterer efter retshandlingen. Og problemet er blevet større efter den kraftige forøgelse af partistøtten. Partierne kan i dag faktisk fungere med ganske få medlemmer. Undertegnede har i en valgperiode været domsmand i Østre Landsret. Den måde man dengang voterede og dømte de tiltalte på, kan jeg stadigvæk ikke fortrænge. Men blot sige kun en tåbe frygter ikke de danske domstole.
For at sikre en fær behandling i domsforhandlinger, er der i retsplejelovens §41 a. stk. 2 givet mulighed for at anvende retsstenografer i borgerlige sager hvis en af parterne begærer det. |
Opdateret d. 13.2.03
|