| JR's Debatsider | ||||||||||||||
|
Home Almen Dir. demokrati Miljø -Trix-Tank 1 -Trix-Tank 2 -Trix-Tank 3 Z-nyt Euroland Postkasse
|
Nedenstående vises et eksempel på hvordan systemet reagerer, hvis man som borger forsøger at komme i dialog med en miljø- og teknikforvaltning i kommune og amt. Sagen handler om at Vordingborg kommune skal udbedre det centrale rensningsanlæg, da naboerne til anlægget har klaget over dette, p.g.a. lugtgener, som har medført at de har fået nedsat deres ejendomsvurdering. Det alternative forslag som kommunen ignorerer, vil fjerne oparbejdelsen af 3.000 ton miljøskadelig slam, som mindst koster 1 mio. kroner om året hvis det skal afbrændes.
Baggrund
Følgende forhold er direkte årsag til at jeg må ulejlige udvalget igen:
Fordele ved John Schmidt's rodzoneanlæg
Moralske- og Lovmæssige aspekterUndertegnede har efterhånden i snart 10 år, brugt en del tid på at advare Vordingborg kommune om, hvad dispositionerne omkring investering og håndtering af den foretagne spildevandsrensning ville medføre. Blandt andet har jeg gang på gang advaret om de nu overvældende slamproblemer. Men et kvalificeret modspil har hidtil manglet. Sluttelig vil jeg henlede udvalgets opmærksomhed på det væsentligste i de 3 første paragraffer i gældende lovgivning på området. I Miljøbeskyttelsesloven - Lovbekendtgørelse nr. 625 af 15. juli 1997 står: Kapitel 1 - Formål m.v.
Det skal være mit håb at Udvalget for Teknik og Miljø vil indgå i en frugtbar dialog og samarbejde om at få bragt Vordingborg kommunes spildevandshåndtering i overensstemmelse med intensionerne i den eksisterende miljølovgivning.
Jørn Rasmussen
Kommunen svarerDen 3. marts 1999 svar Vordignborg kommune
Tak for din henvendelse modtaget i Teknisk Forvaltning den 22. februar 1999 om bekæmpelse af lugtgener på centralrenseanlægget.
På Byrådsmødet den 17. marts 1999 havde alle 19 medlemmer fået et kopi af ovenstående med samtlige bilag.
Skrivelse til Tilsynsraadet
Storstrøms Statsamt Vedr. udsættelse af beslutning om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg kommune.
Beboerne omkring centralrenseanlægget i kommunen har været generet af lugtgener, hvilket har medført en reduktion af ejendomsvurderingen. Kommunen har derfor i 2 år i samarbejde med COWI arbejdet med en udbedring af problemet.
Undertegnede fremsender en skrivelse til UTM den 15. december 1998, hvor UTM bliver gjort opmærksom på forskellige aspekter i sagen, herunder henvisning til miljøbeskyttelsesloven (bilag 1). Den 6. april 1999 har jeg foretræde for kommunaldirektør Peder Andersen, hvor vi aftaler, at UTM forvaltningen, ved sagsbehandler og ingeniør Preben Larsen, skal gøre rede for de miljø- og lovgivningsmæssige aspekter inden de bevilgede penge frigives. Jeg har dags dato ikke hørt yderligere. Under alle omstændigheder er der så mange aspekter og uafklarede spørgsmål i sagen, som giver mig anledning til at spørge og indstille til Tilsynsrådet:
Tilsynsraadet svarer
STORSTRØMS STATSAMT Den 22. april 1999 De har samtidig anmodet om, at tilsynsrådet vil træffe beslutning om udsættelse af kommunens beslutning, indtil en afklaring om bl.a. mulig overtrædelse al miljølovgivningen har fundet sted. De finder det bl.a. kritisabelt, at kommunen ikke har begrundet sine svar med henvisning til de pågældende love og bekendtgørelser. Tilsynsrådet har i dag anmodet Vordingborg Byråd om en udtalelse i anledning af Deres klage. Med hensyn til spørgsmålet om en udsættelse af sagen udtales følgende: § 61, stk. l, i loven om kommunernes styrelse lyder således: "Har kommunalbestyrelsen truffet en beslutning, der strider mod lovgivningen, kan tilsynsmyndigheden sætte beslutningen ud af kraft. Under behandlingen af sagen kan tilsynsmyndigheden midlertidigt suspendere den pågældende beslutning. Er beslutningen bragt til udførelse, kan den dog kun suspenderes eller sættes ud af kraft, hvis
Det antages endvidere, at tilsynsmyndigheden som hovedregel ikke kan afgøre spørgsmålet om en forvaltningsakts gyldighed. Tilsynsmyndigheden kan således ikke afgøre spørgsmålet om, hvorvidt konsekvensen af en konstateret inhabilitet, medfører ugyldighed. Sådanne spørgsmål henhører under domstolene. Efter en foreløbig gennemgang af sagen er det tilsynsrådets opfattelse, at der ikke er grundlag for at suspendere byrådets beslutning. Tilsynsrådet har ikke herved taget stilling til spørgsmålet om byrådsbeslutningens lovlighed. Tilsynsrådet vender tilbage til sagen, når byrådets udtalelse foreligger.
Med venlig hilsen
Kommunen svarer Tilsynsrådet den 20. maj 1999
Storstrøms Statsamt Vor ref.: Preben K. Larsen Journalnr. 00.01K03 Dato: 20-05-99 Vedr. klage fra Jørn Rasmussen, Pileallé 5, 4760 Vordingborg, over Vordingborg Kommunes valg af lugtreducerende tiltag på Vordingborg Renseanlæg.
I anledning af Jørn Rasmussens klage kan vi give følgende udtalelse: Bestemmelserne for udbringning af slam på landbrugsjord er i samme periode skærpede. Da lugtproblemerne og slambehandlingen mere eller mindre hænger sammen, har det ikke været muligt at finde en fornuftig løsning på det ene problem uden, at der også var en løsning på det andet. Situationen på slamområdet er i øjeblikket i en overgangssituation, hvor stort set alle kommuner laver førstegangsløsninger i skala 1: l uden at kunne drage nytte af indvundne erfaringer fra andre kommuner til en fortsat udvikling. l Vordingborg Kommune har vi dog erkendt, at det ikke med den nuværende viden er hensigtsmæssigt at lave en endelig bortskaffelsesløsning på renseanlægget i form af en forbrændingsløsning eller slarmmineraliseringsanlæg, da der ikke er tillid til, at løsningerne kan gennemføres uden at give yderligere klager over lugt. Lugt og slambortskaffelse er løbende drøftet mellem Udvalget for Teknik og Miljø (LTTM)/ Teknisk Forvaltning og det rådgivende ingeniørfirma, COWI. Firmaet har siden udbygningen af renseanlægget i 1991/92 til overholdelse af Vandmiljøplanens krav været rådgiver på renseanlægget. I efteråret 1996 blev COWI antaget til at lave en lugtundersøgelse på Vordingborg Renseanlæg. Resultatet pegede ikke på en bestemt årsag eller anlægsdel, der var årsag til lugten, men flere uafhængige, uden dog klart at sige, hvad der var den betydende.
De to væsentligste var lugt fra slamlager og indløbspumpestation/sandfang.
Der blev etableret rensning på luftafkastet på indløbspumpestationen. For at belyse mulighederne for slambehandlingen i fremtiden har COWI udarbejdet rapport om den fremtidige mulige slambehandling, herunder bortskaffelsen.
I sommeren 1998 besigtigede UTM hedeselskabets mineraliseringsanlæg i Helsinge, ligesom man modtog reklamer og tilbud på anlæg af tilsvarende anlæg ved Vordingborg Renseanlæg.
I efteråret 1998 erkendte UTM, at det på trods af rensning af udsugningsluften fra indløbspumpestationen, og at man ikke har opbevaring af slam i det åbne lager, var nødvendigt med yderligere tiltag for at reducere lugten.
Driften af kommunens renseanlæg er reguleret af miljøbeskyttelseslovens kap. 4, hvorefter Storstrøms Amt har givet en udledningstilladelse til udledning af renset spildevand på nærmere betingelser om renhed. På det grundlag har kommunen indrettet anlægget og tilrettelagt driften, så det rensede vand lever op til udledningsvilkårne. De sidste års klager fra naboerne over lugtgener finder byrådet er berettigede. Det har derfor igangsat projekter der kan reducere lugten. Disse tiltag finder byrådet er en del af den daglige drift på renseanlægget og uden indflydelse på afløbskvaliteten. Disse projekter er et led i den daglige drift af anlægget, og derfor ikke myndighedsafgørelser, der kan indbringes for administrativ klagemyndighed. Med venlig hilsen sign.
Kopi til Jørn Rasmussen, Pileallé 5, 4760 Vordingborg.
Indenrigsministeriet svarer
INDENRIGSMINISTERIET
Jørn Rasmussen Dato: 4. juni 1999 De har med klagen til Indenrigsministeriet fremsendt kopi af Deres korrespondance med Vordingborg Kommune, hvoraf det blandt andet fremgår, at De har stillet forslag til kommunen om en alternativ løsning på lugtproblememe på centralrenseanlægget, idet De har foreslået, at kommunen i stedet vælger at etablere et såkaldt rodzoneanlæg. I et brev af 15. april 1999 til tilsynsrådet har De endvidere anført, at De har stillet en lang række spørgsmål af blandt andet miljøretlig karakter til Vordingborg Kommune, som De ikke har fået svar på, herunder spørgsmål om overholdelse af miljøbeskyttelseslovens § 3. De amnoder på denne baggrund tilsynsrådet om at give Vordingborg Kommune meddelelse om at stoppe projektet, indtil det blandt andet er afklaret, hvorvidt miljøbeskyttelsesloven er overholdt. I brev af 22. april 1999 fra Tilsynsrådet for Storstrøms Amt til Dem er blandt andet anført, at det fremgår af den kommunale styrelseslovs forarbejder, at det forudsættes, at suspensionsbeføjelsen i § 61, stk. 1, alene anvendes, såfremt der er mistanke om en ulovlighed af en vis grovhed. Tilsynsrådet anfører videre, at det efter en foreløbig gennemgang af sagen er rådets opfattelse, at der ikke er grundlag for at suspendere byrådets beslutning. Tilsynsrådet oplyser afslutningsvis, at rådet har anmodet Vordingborg Byråd om en udtalelse om sagen, og at rådet vil vende tilbage til sagen, når udtalelsen foreligger. De har i brevet af 27. april 1999 anmodet Indenrigsministeriet om nærmere at vurdere, hvorvidt Vordingborg Kommunes beslutning om udbedring af lugtgener på centralrenseanlægget og tilsynsrådets vurdering heraf er lovlig. Det er Deres opfattelse, at Vordingborg Kommunes beslutning er ulovlig, og De finder på den baggrund, at tilsynsrådet er forpligtet til at suspendere beslutningen. Det er endvidere Deres opfattelse, at tilsynsrådet ikke ved sin beslutning om ikke at suspendere beslutningen har overholdt forvaltningslovens § 24 om begrundelse. De anmoder på den baggrund Indenrigsministeriet om i medfør af den kommunale styrelseslovs § 61 a at henstille til tilsynsrådet, at Vordingborg Kommunes beslutning suspenderes, indtil de spørgsmål, som De har rejst i sagen, er afklaret. Vordingborg Kommune har telefonisk oplyst overfor Indenrigsministeriet, at Vordingborg Byråd på et møde den 17. marts 1999 traf beslutning om en anlægsbevilling og tillæg til rådighedsbeløb på henholdsvis 3.35 mio. kr. til en såkaldt termofil drift af rådnetank på centralrenseanlægget samt 2,8 mio. kr. til brug for overdækning af forklaringstanke m.v. på centralrenseanlægget. Kommunen har endvidere oplyst, at der er indgået aftaler med entreprenører om udførelse af de nævnte anlæg, og at byggeriet er påbegyndt. Indenrigsministeriet skal i anledning af Deres henvendelse meddele, at de almindelige kommunale tilsynsmyndigheder - Indenrigsministeriet og de for hvert amt nedsatte tilsynsråd - fører tilsyn med, at kommunerne overholder lovgivningen, jf. § 61 i lov om kommunernes styrelse. Det almindelige kommunale tilsyn er dog udelukket i det omfang, at der er etableret en særlig tilsynsmyndighed med beføjelse til at føre tilsyn på det pågældende område, og at denne særlige tilsynsmyndighed er kompetent til at behandle det omhandlede spørgsmål. Indenrigsministeriet er ikke almindelig klageinstans i forhold til tilsynsrådene. Ministeriet fører tilsyn med, at tilsynsrådene ikke tilsidesætter lovgivningen, og at tilsynsrådenes udtalelser ikke er udtryk for en urigtig retsopfattelse eller hviler på et urigtigt faktisk grundlag, j£ § 61 a i lov om kommunernes styrelse.
Miljøbeskyttelsesloven (Lovbekendtgørelse nr. 698 af 22. september 1998) indeholder blandt andet følgende bestemmelser om spildevandsanlæg:
Indenrigsministeriet foretager ikke videre i anledning af Deres henvendelse.
Skrivelse til Storstrøms statsamt af 20.06.1999
Vordingborg den 20-06-1999 Storstrøms StatsamtTilsynsrådet Brovejen 4 4800 Nykøbing F. Vedr. udsættelse af beslutning om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg kommune. Deres journal nr. 1999-951/163 Kommentar til skrivelse fra Vordingborg kommune af 20. maj 1999 vedr. ovenstående sag.
Nederst side 2 skriver står:
Der står intet i kap. 4 om hvordan et renseanlæg skal etableres eller fungerer for at overholde amtets krav til udledning af spildevand. Amtsrådet skal blot sikre at udledningen overholder grænseværdierne jf. BEK nr 310 af 25. april 1994, kapitel 7, med senere opstamninger.
Det er ikke afløbskvaliteten der er det primære problem. (Dog skal det bemærkes at ved uændret analyseresultater af spildevandet, overskrides grænseværdierne mht. NPE og LAS allerede den 1. juli 2000.)
Med venlig hilsen
Kopi til:
Storstrøms Amt svarer
Storstrøms Amt 28. juni 1999 Indenrigsministeriet har med brev, dateret 4. juni 1999, videresendt Deres anke over en foreløbig afgørelse truffet af Tilsynsrådet i Storstrøms Statsamt til besvarelse hos Storstrøms Amtsråd.
Af de 8 spørgsmål, De stiller til Tilsynsrådet i brev af den 15. april 1999, ligger det inden for Storstrøms Amts kompetence at besvare følgende 3 spørgsmål:
Det kan desuden oplyses, at de tiltag, som Vordingborg Kommune har igangsat for at reducere lugtgener fra renseanlægget, ikke er tiltag, som Storstrøms Amt har pålagt kommunen. Storstrøms Amt foretager sig ikke videre i sagen. Kopi af brevet er sendt til:
sign.
Skrivelse til Miljø- og Energiministeriet
Vordingborg den 10-07-1999 Miljø- og EnergiministerietHøjbro Plads 4 1200 København K Vedr. udsættelse af beslutning om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg kommune jf. Miljøbeskyttelsesloven § 91. Sagsfremstilling:
Med venlig hilsen
Kopi til:
Bilagsoversigt:
Svar fra Indenrigsministeriet af 13. juli 1999
INDENRIGSMINISTERIET
Jørn Rasmussen Dato: 13. juli 1999 Kontor:2. kommunekontor J.nr.: 1999/1220/350-2 Sagsbeh.: ikm Fil-navn: J. Rasmussen Ved brev af 20. juni 1999 har De på ny rettet henvendelse til Indenrigsministeriet vedrørende Vordingborg Centralrenseanlæg. De har blandt andet anført, at De ønsker at klage over, at Vordingborg Kommune efter Deres opfattelse ikke overholder rammerne og den overordnede lovgivning for behandlingen af spildevand. De anmoder på den baggrund om at fa oplyst, til hvilken myndighed De kan rette henvendelse vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt en kommunalbestyrelses dispositioner er i strid, med miljøbeskyttelsesloven, samt om en sådan klage har opsættende virkning. Desuden anmoder De om at få oplyst, hvilken myndighed der kan besvare de 8 spørgsmål, som De har stillet i et brev af 15. april 1999 til Tilsynsrådet for Storstrøms Amt.
De har i brevet af 15. april 1999 stillet følgende spørgsmål:
Vordingborg Kommune har endvidere på telefonisk forespørgsel herom fra Indenrigsministeriet oplyst, at de omhandlede projekter ikke har været i EU-udbud, fordi værdien af projektere ikke har oversteget de i EU-udbudsdirektiverne omhandlede tærskelværdier, der udløser udbudspligt efter disse regler.
Indenrigsministeriet skal i den anledning oplyse følgende: Med hensyn til spørgsmålet om, hvilken myndighed der er kompetent til at tage stilling til, hvorvidt Vordingborg Kommunes dispositioner vedrørende Vordingborg Centralrenseanlæg er i strid med miljøbeskyttelsesloven, skal Indenrigsministeriet henvise til det, som ministeriet anførte i brev af 4. juni 1999 til Dem. Det fremgår heraf, jf. herved tillige de i brevet citerede bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven og spildevandsbekendtgørelsen, at det er Storstrøms Amtsråd, der fører tilsyn med rensningsanlægget, og at det tilkommer amtskommunen i den forbindelse at vurdere, om der er forhold vedrørende anlægget, der kan begrunde, at amtskommunen griber ind heroverfor. Dette var baggrunden for, at Indenrigsministeriet ved brev af 4. juni 1999 oversendte Deres brev af 27. april 1999 med klage over kommunens dispositioner vedrørende rensningsanlægget til Storstrøms Amtsråd til videre foranstaltning. Indenrigsministeriet har forstået Storstrøms Amtsråds brev af 28. juni 1999 til Dem således, at amtskommunen ikke har foretaget en vurdering af, om der er forhold vedrørende rensningsanlægget, der kan begrunde indgriben fra amtskommunens side. Indenrigsministeriet har derfor i dag til Storstrøms Amtsråd oversendt Deres brev af 20. juni 1999 samt kommunens ovennævnte redegørelse af 20. maj 1999 med henblik på, at amtskommunen nu foretager den nævnte vurdering. Med hensyn til besvarelsen af De af Dem stillede spørgsmål i Deres brev af 15. april 1999 til Tilsynsrådet for Storstrøms Amt, har ministeriet for så vidt angår spørgsmål I forstået kommunens oplysninger således, at det omhandlede udbud er foretaget på grundlag af almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse og almindelige offentligretlige grundsætninger om saglighed i forvaltningen. Indenrigsministeriet kan i den anledning oplyse, at en kommune efter de nævnte grundsætninger ikke har en generel pligt til at udbyde tjenesteydelser eller bygge- og anlægsarbejder. Hvis en kommune beslutter, at en opgaveudførelse skal forestås af en ekstern leverandør, er kommunen forpligtet til i den forbindelse at varetage saglige hensyn. Såfremt De finder, at Vordingborg Kommune har tilsidesat de nævnte grundsætninger i forbindelse med overladelsen af den omhandlede opgaveudførelse til en ekstern leverandør, vil De kunne rette henvendelse herom til Tilsynsrådet for Storstrøms Amt, der fører tilsyn med Vordingborg Kommune, j£ herved Indenrigsministeriets brev af 4. juni 1999 til Dem..
For så vidt angår spørgsmål 2-4 finder Indenrigsministeriet på baggrund af Storstrøms Amtskommunes brev af 28. juni 1999 til Dem, at disse spørgsmål nu må anses for generelt besvaret. For så vidt angår spørgsmål 6 og 8, kan Indenrigsministeriet vejledende oplyse, at der ikke efter lovgivningen er nogen almindelig forpligtelse for kommuner til at besvare henvendelser fra borgerne. Forvaltningsloven indeholder i §§ 22-24 regler om myndigheders pligt til at give begrundelse for deres afgørelser. Hvorvidt der i den omhandlede sag har været pligt til at meddele begrundelser efter forvaltningslovens §§ 22-24 afhænger af en konkret vurdering. Såfremt De finder, at kommunen har tilsidesat disse regler, vil De kunne rette henvendelse til tilsynsrådet herom. Indenrigsministeriet foretager ikke videre i sagen. Kopi af nærværende brev er sendt til Storstrøms Amtskommune, Tilsynsrådet for Storstrøms Amt, Vordingborg Kommune og Miljøstyrelsen. Med venlig hilsen sign. Hanna Ege
Sprøgsmål til Tilsynsrådet
Vordingborg den 17-07-1999 Storstrøms StatsamtTilsynsrådet Brovejen 4 4800 Nykøbing F. Vedr. udsættelse af beslutning om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg kommune. Deres journal nr. 1999-951/163 Med henvisning til skrivelse fra Indenrigsministeriet af 13. juli 1999 anmoder jeg Tilsynsrådet om at svare på spørgsmål nr. 1, 6 og 8 i det af undertegnede fremsendte brev af 15. april 1999.
Med venlig hilsen
Sprøgsmål til Amtsrådet
Vordingborg den 17-07-1999
Storstrøms Amt Vedr. udsættelse af beslutning om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg kommune. Deres journal nr. 8-74-1-397-1-1995 Med henvisning til skrivelse fra Indenrigsministeriet af 13. juli 1999 j. nr. 1999/1220/350-2, anmoder jeg Storstrøms Amtskommune om at svare på spørgsmål nr. 5 og 7 i det af undertegnede fremsendte brev af 15. april 1999.
Med venlig hilsen
Svar fra Miljøstyrelsen
M I N I S T E R I E T MILJØSTYRELSEN Pileallé 5 4760 Vordingborg Spildevands- og Vandover- vågningskontoret
J.nr. M 2021-0029
Den 9 AUG. 1999 Regulering af renseanlæg m.v.Miljøstyrelsen har modtaget Deres brev af 10. juli 1999 om udsættelse af beslutning om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg Kommune. l brevet henvises til 3 spørgsmål, der tidligere er stillet til henholdsvis Storstrøms Amt, Indenrigsministeriet og Tilsynsrådet for Storstrøms Amt. Mlljøstyrelsen skal indledningsvis oplyse, at styrelsen alene, når der er klageadgang efter miljøbeskyttelseslovens regler, kan gå ind i en konkret vurdering af enkeltsager. Miljøstyrelsen har noteret sig, at der ikke i Deres brev er angivet konkrete klagepunkter, hvorfor styrelsen alene skal give en vejledende udtalelse angående de stillede spørgsmål. De spørger om, hvilke miljøkrav, der er for selve behandlingen af spildevandet og hvilken lovgivning, et renseanlæg skal overholde. Efter miljøbeskyttelseslovens § 27 må der ikke tilledes forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet. Dette gælder dog ikke spildevand, hvor primært amtsrådet efter lovens § 28 kan give tilladelse hertil. Ved tilladelsen kan der stilles vilkår for udledningen - det være sig krav til temperatur, arten og mængder af udledte stoffer, krav til kontrol af vilkårene. Udledningstilladelsen for et renseanlæg kan således meddeles efter miljøbeskyttelseslovens § 28. Kravene til udledning fastsættes i henhold til den til enhver tid gældende splldevandsbekendtgørelse (nu bekendtgørelse nr. 501 af 21. juni 1999) - hvori der bla. som følge af Vandmiljøplanen fra 1987 stilles krav til udledning af kvælstof, fosfor og organisk materiale for større renseanlæg. Krav til udledning fastsættes endvidere udfra de lokale vandkvalitetskrav i amtets regionplan. Udover at der generelt ved miljøbeskyttelseslovens administration skal lægges vægt på, hvad der er opnåeligt ved anvendelse af mindst forurenende teknologi, er der ikke i miljølovgivningen fastsat regler for selve behandlingen af spildevandet, men alene regler for hvad der udledes til det omliggende miljø. Det er således korrekt som anført af Storstrøms Amt, at amtet ikke efter loven har indflydelse på kommunens valg af tekniske anlæg på selve renseanlægget, sålænge kommunen overholder den af amtet fastsatte udledningstilladelse. Miljøstyrelsen har som ovenfor nævnt ikke kompetence efter loven til at gå ind i en konkret vurdering af Vordingborg Kommunes valg af løsning til minimering af lugtgener fra Centralrenseanlægget samt det af Dem tilsendte alternativ, hvorfor Miljøstyrelsen ikke kan besvare de under punkt 2 og 3 stillede spørgsmål. Med hensyn til regulering af renseanlæg, skal Miljøstyrelsen til Deres 4 spørgsmål oplyse, at renseanlæg ikke er omfattet af kapitel 5 i miljøbeskyttelsesloven, hvorfor § 33 ikke finder anvendelse på forholdet. Regulering af udledningen fra renseanlæg er selvstændigt reguleret i kapitel 4 og i den der tilhørende spildevandsbekendtgørelse. Miljøstyrelsen opfatter dog Deres bemærkning således, at kommunalbestyrelsen ikke kan foretage ændringer af renseanlæg, førend disse er godkendt af godkendelsesmyndigheden. Hertil kan styrelsen oplyse, at der alene efter spildevandsbekendtgørelsen kræves fornyet tilladelse, når et spildevandsanlæg eller forhold, der har indflydelse på et spildevandsanlægs afledningsfunktion ændres væsentligt. Det er Miljøstyrelsens generelle vurdering af tiltag til fjernelse af lugtgener, der ikke griber ind i behandlingen af spildevandet på et renseanlæg ikke kræver en sådan fornyet tilladelse efter spildevandsbekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
Skrivelse til Miljø- og Energiministeriet - 10.07.1999
Vordingborg den 29-08-1999 Miljø- og EnergiministerietMiljøstyrelsen Strandgade 29 1401 København K Fremsendes både som fax og med post Deres journal nr. M 2021-0029 Vedr. klage om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg kommune jf. Miljøbeskyttelsesloven § 91.De skriver i svaret dateret 9. august 1999, at der ikke er angivet konkrete klagepunkter i min skrivelse af 10.07.1999, og derfor alene har givet en vejledende udtalelse, som jeg takker for. Men jeg vil hermed gerne konkretisere, at der er tale om en klage over ovennævnte sags behandling i kommune og amt. Afslutningsvis vil jeg bede Dem om at svare på de opstillede klagepunkter. I Berlingske Tidendes Univers-tillæg af 24. august 1999 var der en artikel "Dyrebart spildevand", hvori det beskrives hvordan man udnytter spildevand i store dele af Asien ved "…udpumpning i lavvandede fiskedamme og ud i naturlige vådområder. Vandhyacinter i dammene og vådområderne optager tungmetaller og andre urenheder i spildevandet, og andemad sluger overskydende næringsstoffer…". På den Saudi-Arabiske halvø pumpede man tidligere spildevandet direkte ud i havet i dag opfyldes de knappe drikkevandsressourcer ved at lade spildevandet filtrere igennem store sandfiltre. På USA´s vestkyst har man siden 1880 udnyttet spildevand til landbrugsformål. I dag bliver en væsentlig del udnyttet til genopfyldning af drikkevandsressourcer.
Fra bilagsmaterialet fremsendt den 10.07.1999 fremhæves følgende:
Jeg gentager hvad der stod i min skrivelsen til Vordingborg kommune af 20.02.1999 i punkt 9 - bilag 3. "…I Jyllands-Posten den 18.01.1999 fastslår miljøkonsulent Anker Riis fra KL. "I den nuværende situation bør kommunerne ikke investere penge i en fortsat anvendelse af slam som gødning på markerne. Det er simpelthen for usikkert…For nylig kom det bag på alle, at vi fandt østrogen lignende stoffer i slammet. Det samme kan ske med andre stoffer. Derfor mener vi i KL, at det er fornuftigt at overveje afbrænding" …" Ved den valgte løsning overskrides afskæringsværdierne i bek. 823 af 16.09.1996 allerede den 1. juli 2000 for NPE og LAS - se bilag 9. Miljøbeskyttelsesloven og myndighedernes kompetence vedrørende udledning af spildevand til vandløb, søer eller havet og er der redegjort for i Deres skrivelse af 9. august 1999. Men følgende punkter vil jeg gerne klage over og bede om svar på:
Med venlig hilsen
Kopi til:
Svar fra Miljøstyrelsen nr 2
M I N I S T E R I E T MILJØSTYRELSEN Pileallé 5 4760 Vordingborg Spildevands- og Vandover-vågningskontoret
J.nr. M 2021-0029
Den 22 SEP. 1999 Regulering af renseanlæg m.v.Miljøstyrelsen har modtaget Deres fornyede henvendelse af 29. august 1999, hvori De angiver, at der er tale om en klage over Vording Kommune og Storstrøms Amts behandling af en sag om udbedring af lugtgener omkring Centralrenseanlægget i Vordingborg Kommune. Miljøstyrelsen skal indledningsvis beklage at vi ikke i vores første brev af 9. august 1999 i tilstrækkelig grad har klargjort, at spørgsmålet om valg af metode til udbedring af lugtgener ikke efter lov om miljøbeskyttelse kan påklages til Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen kan derfor ikke realitetsbehandle Deres henvendelse som en klage. Valg af metode til udbedring af lugtgener på et renseanlæg er et anliggende som kommunalbestyrelsen træffer endelig beslutning om. Denne beslutning kan ikke påklages til andre administrative myndigheder, men kan naturligvis være genstand for domstolsprøvelse. Miljøstyrelsen har derfor heller ikke mulighed for at kommentere Deres første kommentar, hvoraf fremgår at De finder, at Vordingborg Kommune og Storstrøms Amt krænker miljøbeskyttelseslovens kapitel l - særligt § 3, stk. 2, idet vi dog vil pointere, at overdækning af hele eller dele af renseanlæg til fjernelse af lugtgener fra anlægget er kendt som en traditionel metode til løsning af lugtproblemer. Med hensyn til Deres anden kommentar om deponering af slam på landbrugsjord, kan vi henvise til, at deponering af slam på landbrugsjord er reguleret af bekendtgørelse om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål (slambekendtgørelsen). Slam indeholder en række plantenæringsstoffer specielt fosfor, og det er derfor fornuftigt at anvende slam som gødning, da importen af fosfor derved begrænses. Fosfor er dels en begrænset ressource, og dels indholder fosforgødning mindre mængder af tungmetallet cadmium. Slam må dog kun bruges som gødning, hvis indholdet af skadelige stoffer er så lavt, at det ikke giver anledning til bekymring for dyrkningsjordens kvalitet eller afgrødernes kvalitet. Det gennemsnitlige indhold af cadmium i slam er således på samme niveau som for fosforgødning. Der er ligeledes opstillet grænseværdier for fire organisk stofgrupper (de såkaldte miljøfremmede stoffer) for at sikre at der ikke udspredes slam som kan give problemer med dyrkningsjordens kvalitet, disse grænseværdier halveres næste sommer. Med de strenge danske regler for kvalitet og kontrol med slammet, kan der derfor ikke forventes problemer med recirkuleringen at slammets gødningsstoffer til jordbrug. De spørger endvidere om hvilke myndigheder der skal godkende et renseanlæg. Amtet skal som nævnt i brev af 9. august 1999 give tilladelse til udledningen fra et renseanlæg. l tilladelsen skal der bl.a. stilles vilkår til mængder og koncentrationer af stoffer i det rensede spildevand. Byggeteknisk skal renseanlægget overholde endvidere By og Boligministeriets regler om byggeri og Arbejdsministeriets regler om sikkerhed og sundhed for arbejdstagerne på renseanlægget. Endvidere skal byggeri af renseanlæg naturligvis være i overensstemmelse med øvrig planlægning - herunder spildevandsplan-, regionplan-, kommune- og lokalplanlægning. De spørger sidst om hvilken myndighed De skal henvende Dem til for at få John Schmidts alternative løsning bedømt. Der findes ikke myndigheder, der isoleret set vurdere tekniske spildevandsløsninger. Det er muligt at de rådgivende ingeniørfirmaer, der normalt projekterer og udformer spildevandsprojekter for kommunerne vil have interesse i John Schmidts spildevandsforslag, hvorfor vi kan foreslå at De eller John Scmidt retter henvendelse til disse firmaer.
Storstrøms Amt svarer anden gang
Storstrøms Amt 2. november 1999 Vordingborg Kommune har igangsat to projekter på Vordingborg renseanlæg: 1) Ombygning af rådnetanken til termofil udrådning og 2) overdækning og rensning af udsuget luft fra sandfang, forklaringstank og koncentreringstank. Formålet med projektere er dels at nedbringe lugtgener og dels at reducere slammængden fra renseanlægget. Indenrigsministeriet har med brev af 13. juli 1999 meddelt, at det tilkommer Storstrøms Amt at besvare spørgsmålene 5 og 7 i Deres brev af 15. april 1999 og at foretage en vurdering af, om der er forhold vedrørende Vordingsborg Kommunes løsning af lugtproblemerne på renseanlægget, der giver amtet anledning til at foretage sig noget over for kommunen. Det kan oplyses, at Vordingborg Kommune selv er ansvarlig for udbygningen af renseanlægget, og at kommunen ikke skal indhente godkendelse af de to projekter fra andre myndigheder. Siden miljøbeskytteleseslovens ikrafttræden i 1973 har der ikke skullet indhentes projektgodkendelse af kommunale spildevandsanlæg. Ansvaret for den nærmere udformning af de enkelte anlæg, når der ses bort fra recipientrelevante forhold, er dermed alene kommunalbestyrelsens. Der er således intet grundlag for indgriben fra amtets side. Kopi af brevet er sendt til:
sign.
|
Opdateret den 25-07-2010
|
||||||||||||